Luistercijfers. Trend: Q-music wordt de grootste radiozender van Nederland
- Media
- 20 nov 2013 @ 08:37
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Radio
- 20 nov 2013 @ 08:37
- Redactie Media
Boeiende tijden in radioland! In de afgelopen 15 maanden is het radiolandschap flink veranderd. Zomer 2012 was de situatie zo: 538 - toen nog Radio 538 - was met 12 procent marktaandeel souverein marktleider. Daarna kwamen Sky Radio en 3FM met een marktaandeel van 9 procent. Daaronder Q-music en Radio Veronica met een marktaandeel van 6 procent.
Wat is er in die 15 maanden veranderd? Meest opmerkelijk is de onstuitbare opmars van Q-music. De Persgroep zender wist het marktaandeel in die 15 maanden met 3,3 procentpunten op te pompen van 6,4 naar 9,7 procent, een groei van 53 procent. Q-music deed dat met tal van radioprogramma's waarvan Het Geluid verreweg het meest in het oog springt.
Tweede trend is het verval van Radio Veronica. 15 maanden geleden was de zender net zo groot als Q-music, op dit moment is dat met een marktaandeel van 4,8 procent exact half zo groot.
Omdat 538 licht marktaandeel verloor en 3FM en Sky Radio licht aan marktaandeel wonnnen, is de situatie nu dat de vier radiozenders nu vrijwel allemaal even groot zijn. Tussen de grootste - 538 - en de kleinste - Q-music - van de vier, zit slechts 0,6 procentpunt verschil in marktaandeel.
Als je kijkt naar de trend - Q-music won in de afgelopen 2 maanden 1,5 procentpunt aan marktaandeel; 538 verloor 0,8 procentpunt - ligt het in de verwachting dat Q-music over een maand de grootste radiozender van Nederland zal zijn. Het zal voor Jacqueline Smit, die na de zomer Jan-Willem Brüggenwirth afwisselde als CEO van 538 Group - nog een hele klus worden om deze trend te keren.
En dan is er ook nog het weekbereik en dat is toch wel een ander verhaal. Hier is Sky Radio in de afgelopen 15 maanden de bovenliggende partij en 538 de uitdager. Beide zenders zien het bereik in de afgelopen twee maanden flink oplopen.
Het weekbereik van Q-music is niet zo sterk gestegen als het marktaandeel maar is nu wel groter dan dat van 3FM. Het weekbereik van Radio Veronica is vrij constant.
De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7805 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 57 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO)
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management